Co, jak a za kolik, závady a postřehy

Jak jsme plánovali trasu?
Od začátku bylo cílem "zmapovat" Polsko a projet pobřeží. Nakonec z toho vyšel spíš obvod celé země, ale to nevadí, napříč pojedeme někdy jindy třeba do Pobaltí. Tentokrát jsem používal offline stažené mapy.cz. Opět jen mapy a trasy, nikoli navigaci. Placené silnice jsme na trase prakticky neměli a když se v mapách zadá "nejkratší trasa", v našem itineráři dálnice nikdy nevyjde. S výjimkou ČR.

Výsledný seznam průjezdních bodů, kdy to bylo a jak se mi tam líbilo
Jak se v Polsku jezdí?
Jezdí se parádně. Silnice jsou většinou suprové a obvykle i dost široké, hlavní tahy určitě. Na druhou stranu špatný povrch se najít dá a někde jsou cesty i nezpevněné. Údajně jich je strašně moc, ale naráželi jsme na ně zřídka a to jsme se tenkým nebo čárkovaným cestám v mapě.cz nevyhýbali.

Vstupenky, jízdenky, vizitka a lístek z parkoviště
I když jsme brzda provozu nebo někde couváme na odbočku k řece, nikdo ani nezatroubí. Je ale potřeba sledovat dění vzadu a když to jde, uhýbat na předjetí. Kolony za pomalými vozidly v Polsku moc neznají.

Krajnice jsou široce vysekané a v případě významných silnic i široký pás lesa (třeba 20 metrů na každou stranu) kolem silnic chybí, takže zvěř máte šanci včas vidět.

Za ty tisíce kilometrů jsme viděli jen dvě nehody. Rychlost a její dodržování se tu nenosí. Když je někde policie, protijedoucí vás upozorní. Měřit jsme neviděli ani jednou. 

Brzdit do obce netřeba. Tam se jezdí běžně 70 i víc.


trasa v kontextu větší části Evropy
Jak to je daleko?
  • Celkem jsme ujeli 3705 km, z toho:
    • po Polsku 3330 km,
    • po Německu 85 km,
    • v Čechách 290 km.
  • Spotřebovali jsme 316 litrů benzínu. 
  • Průměrná spotřeba 8,53 litrů/100 km, (o 0,6 litru vyšší než dlouhodobý průměr bez ponorky)
  • Průměrná cena benzínu 30,83 Kč/l

Koeficient vzdálenosti je při jízdě autem závislý na četnosti obcí. Pokud je jich nekonečná řada a jede se v nich 70 km/h, utíká to. Pokud je cesta mimo obce, třeba čtyřproudovka se svodidly, ploty a 50 metry louky na každou stranu, všechno je tááák daleko a při rychlosti 80 km/h to vůbec neutíká.

Seznam závad:
  • Ponorka:
    • došla plynová bomba (ano, ta prázdná se kterou jsem ponorku koupil)
  • Auto:
    • odporoučel se spojkový válec (ta věc co se spojkou hýbe na povel nohy) - oprava 350 PLN = 2100 Kč
    • NEopravené stahování okýnka pořád funguje!

Kolik to celé stojí?
Celkové náklady za rodinu dohromady za 17,5 dnů jsou 23.943 Kč (bez suvenýrů, dárků a opravy):
  • 9743 Kč benzín,
  • 0 Kč ubytování,
  • 14200 Kč parkování, vstupy a jídlo (včetně toho mála co vezeme z domova)

Postřehy
EU platí vše - Snad každá silnice, parkoviště, rekonstrukce či konstrukce, která je nová či zánovní nese označení o financování z fondů EU.

Regionální autobusy EU asi neplatí nebo si Poláci ty staré Mercedesy nechávají schválně. Dálkové a zájezdové autobusy jsou často taky alespoň 20 let staré typy.

Jízdenka ze šlapacích drezín
Lesní parkingy - záleží jak kde, někde nejsou, jinde jich je hodně. Jsou nejčastěji na již rekonstruovaných silnicích, zřejmě z původních stavebních dvorů. Takové běžné lesní parkoviště má koše a alespoň jednu toitoiku, která je čistá a s toaleťákem.

V lese i jinde trochu bordel, asi jako u nás. Není to pravidlo, ale kolem silnic je to horší, ale všude kde chodí lidi po cestách, tak v okruhu 20 metrů lze nacházet nejčastěji skleněné lahve od piva a běžné odpadky. Zároveň spolu se sekáním trávy v příkopech chodí i čety, které uklízí odpadky. Bohužel za příkopem, po zajetí na kraj lesní cesty už je to jiné.

Polsko není placka - myslel jsem si to a nejsem jediný, ale ve skutečnosti je ta placka jak narovnaný zmuchlaný papír, mírná vlnovka.


Kempování - všude možné, pokud není zakázáno. A kde je zakázáno? Těžko říct, ale v národním parku s medvědy nás za jízdy správce parku upozorňoval, že tam nesmíme spát. Asi rozpoznal ponorku jako obytný přívěs :-)

Teren Wojskowy - vojenské území se zákazem vstupu je tak časté, že na něj lze narazit bez hledání asi tak jednou denně.

V Polsku je hodně, ale opravdu hodně omezení (zákazů vjezdu) na hmotnosti vozidel. Běžně je to i jen 6t a v menších uličkách vesnic klidně jen 2,5t. My se vejdeme i do tohoto limitu ještě s malou rezervou.